nuffnang

cik husna nuna

Ahad, 31 Julai 2011

Ayat Cinta Kepada Kekasih

Biarpun ayat-ayat cinta itu sudah tua, rapuh, luluh dan lusuh,
Cinta itu tetap Segar Mekar dan Semakin Dalam,
Cinta itu yang Kau beri,
Cinta itu dengan Hati, Sanubari, Rohani & Jasmani,


Dengan Cinta Datangnya Sabar,
Orang Bercinta tiada Gusar,
Apa berlaku hanyalah Mata Kasar,
Mata hati tetap berkobar-kobar.


Dengan Cinta tiada Was-Was,
Apa dibuat biarlah berbalas atau tidak berbalas,
Waktu bersua, diri sentiasa kemas,
Wangian harum, percikannya ikhlas.

Dengan Cinta Sentiasa Mahu Berhubung,
Juga Rasa Mahu Bersama,
Harapan tinggi sampai ke penghujung,
Selepas Nyawa bertemu di Syurga

Dengan Cinta datang pengorbanan,
sentiasa hidup dalam bantuan,

Sungguh indah Hidup Bertuhan,
Kerana Allah, Cintaku murnikan.



Lembaran Cinta tanda kekuasaan,
Sentiasa ada sepanjang Zaman,
Melalui Kekasih Dia Sampaikan,
Buat pedoman cinta sepanjang Jalan.

Dengan Cinta penuh Pengharapan,
Takutnya hilang cinta dari Tuhan,
Sentiasa Diri dalam Persiapan,
Sampai waktu, akan disemadikan.

Ya Allah! Aku minta kepada Engkau semua kebaikan masa kini dan akan datang samada yang aku ketahui atau tidak dan tahu dan aku berlindung kepada Engkau dari semua kejahatan yang masa kini dan akan datang samada yang aku tahu atau tidak.

Ahad, 24 Julai 2011

Adakah kita mempunyai sahabat ?

Semua yang hidup perlu ada kawan. tak kira lah kawan baik, kawan XOXO etc. ada sesetengah orang pentingkan kawan lebih dari diri sendiri. Contohnya kawan comes 1st baru family.Kawan ialah mereka yang kita kenal. Ingat rupa dan nama mereka. Apabila kita terserempak dengan mereka di mana- mana, kita akan saling berbalas salam.”
Rakan ialah mereka yang selalu dengan kita. Pergi makan bersama, sebilik, keluar bersama, itulah yang saya panggil kawan. Sahabat? Sahabat ialah mereka yang berani menegur kesilapan kita,”
Tidak semua orang berani kritik. Yelah, nak jaga hati orang bukan senang. Tetapi saya menganggap sahabat sebagai orang yang sanggup membetulkan kita supaya berada di landasan betul.”
Ada orang mudah melenting apabila kita menegur kesilapan mereka, ada juga yang merajuk kalau ditegur dan ada juga yang masih mengatakan mereka betul walaupun kebenaran menunjukkan mereka sememangnya salah.
Tidak ramai yang boleh menganggap kritikan dan komen membina tapi pedas merupakan satu platform bagi memperbaiki diri bagi menjadi lebih hebat. Dulu, saya juga tidak terkecuali untuk berperasaan sebegitu.  
Setelah agak lama, saya sedar orang lain adalah pemerhati kita. Apa yang kita lakukan, tidak semestinya betul dan tidak semestinya salah. Mungkin apa yang kita rasa betul, sebenarnya ia salah. Apa yang salah, tetapi orang lain menganggap ia betul.
 Kita mesti sentiasa berusaha majukan diri. Apa yang di rasakan hebat, sebenarnya mungkin suatu yang biasa di mata orang lain.
Tanamkan semangat sentiasa cabar diri untuk bergerak maju dari semasa ke semasa. Biarlah hari ini lebih baik daripada hari semalam, biarlah hari esok lebih hebat daripada hari ini.
Mencari seorang teman yang sanggup bersama kita ketika senang dan susah bukanlah senang kerana, bermula daripada kawan, teman dan barulah sahabat. ungkapan sahabat sangat berat diucapkan kerana tanpa pengorbanan pahit getir bersama mengharunginya dan tidak kira pada waktu senang atau susah tetap bersama hanya maut yang memisahkan hubungan dalam bersahabat itu. sahabat yang baik iaitu mereka yang selalu mendoakan kesejahteraan sahabatnya dunia dan akhirat dan yang paling penting menjaga rahsia dan segala keaiban bersama….jangan mudah ucapkan kata bersahabat andai diri tidak mampu dan jujur dalam persahabatan kerana ia adalah satu hubungan yang murni jika betul jalinan ukhwah yang dibina sepanjang hidup.
Hari ini terdapat golongan manusia yang suka mengambil kesempatan di atas kawan,teman atau sahabat.Kepercayaan yg ada di salah gunakan UNTUK KEPENTINGAN DIRI. Ini menyebabkan kawan, teman atau sahabat yang setia menjadi mangsa pujuk rayu lemah lembut.Akhir terdampar keseorangan.

Renungan : Orang Yang Mencintai Dunia

Orang tamak itu berebut bangkai ibarat anjing,
Tidak pernah merasa cukup dengan rezeki melimpah,
Orang haloba itu berampas sampah dengan nasar,
Tidak puas dengan harta menompok,
Padahal sudah ditimbuni nikmat dan rahmat,
Tetapi masih suka menderhaka dan mengundang murka,
mereka terlalu cintakan dunia dan dambakan benda,
Kikir dan kedekut untuk beramal dan bersedekah,
Bakhil dan kemut dalam berbahagi dan berkongsi,
Padahal kekayaan Allah tidak terhitung dan tak luak-luak,
Mereka mengehar dunia sampai santak ke tiitk ajal,
Mereka terlupa mengumpul bekal ke negeri Kekal,
Umpama Abu Tsalabah tak endah khutbah Rasulullah :
   "Jika dicelupkan jarimu dilautan,
   Yang menitis air dihujung jarimu,
   Itulah dunia,
   Yang tertinggal di segara luas,
   Itulah akhirat."

Wahai Pencinta dunia,
Pelajari iktibar dari peristiwa Qarun ditelan bumi,
Binalah sempadan dari cerita Firaun diluluh lautan,
Kutiplah Teladan dari kisah Hamam diketik serangga.

reNunGan2

Sedikit perkongsian berdasarkan program Bersama Dr.Fadzilah Kamsah, mungkin artikel ini agak panjang. Tapi ia sangat penting untuk dikongsi bersama kerana ada budaya begini di tempat kita.

Saya pasti, kita semua tak terlepas daripada berfikir tentang cara terbaik untuk menegur. Atau mungkin pengalaman menegur orang sebelum ni yang agak mengecewakan membuatkan kita memberhentikan niat murni untuk mengembalikan rakan-rakan ke landasan benar yang diredhai Allah SWT.

“taknak la tegur, nanti buat orang sakit hati”

“aku memang tak pandai menegur”

“aku bukan ustaz, biar ustazlah yang tegur”

“ala…kawan2 die kan ade, family die ade, xyah la kite nak tegur”

“ala…kalau kite tegur pun, die bukan nak dgr”

“kubur kita kan lain2, xyah la nak sebok hal orang lain”

Sesungguhnya apa yang kita buat dan orang sekeliling kita buat pasti ada kaitannya dengan kita. Kalau tak, pasti tsunami di Acheh hanya mengorbankan mereka yang berdosa, tidak para alim ulama’.

“Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata, ‘Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau diazab Allah dengan azab yang sangat keras?’ Mereka menjawab ‘Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa.” (Al-A’raf:164)

Tapi harus diingat, teguran haruslah disampaikan dengan cara yang baik dan berhikmah. Supaya mudah diterima dan juga tidak membawa fitnah kepada agama. Semoga Allah menyelamatkan saya dan rakan-rakan daripada menjadi fitnah kepada Islam.

Ok, berikut merupakan panduan yang diberikan melalui Dr. Fadzilah Kamsah dalam memberi teguran.

1. Niat kena betul

Muhasabah balik, kenapa kita nak menegur? Nak tegakkan syariat? Menyelamatkan sahabat daripada azab Allah? Atau nak mengaibkan or lain2.

2. Baca doa

a. Doa Nabi Musa

“Ya Tuhanku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, agar mereka mengerti perkataanku” (surah Taha:25-28)

b. Sebut Ya Aziz (Maha Mulia/Perkasa) Al-Jabbar(Maha Pemaksa) Al-Mutakabbir(Maha Besar) dan hembuskan pada sahabat

Tapi janganlah sampai dia perasan yang kita nak jampi dia. Cuma niatkan dengan kuasa Allah, dia dilembutkan hati untuk menerima teguran kita.

c. Surah Taha (1-5)

Tapi harus diingat, bukanlah doa-doa ini yang melembutkan hati, cuma dibacakan untuk menjadi asbab dilembutkan hati orang yang ingin ditegur.

3. Belai dengan puji-pujian

Manusia memang sifatnya senang apabila dipuji. Nurse pun sebelum suntik kita, akan usap-usap dulu tangan kitakan. Jadi, sebelum tegur orang, sebaiknya kita bercakap tentang perkara-perkara yang baik tentang dirinya. Puji pula haruslah ikhlas, bukan hendak membuat dia terangkat ke apa ke, barulah dimudahkan oleh Allah.

Bagi saya, saya suka cara En. Razak (cikgu gamelan) apabila menegur. Apabila kitorang main dengan tak berapa baik, cikgu akan cakap,

“Bagus awak main. Saya x pernah ajar lagikan lagu ni? Maknanya awak dah boleh main, dah boleh baca note sendiri. Kalau student UiTM, belajar satu sem dapat 10 lagu je. Awak baru berapa jam dah dekat 20 lagu kan. Bagus awak semua ni. Cuma, tempo tu lari sikit kan. Xpe la, kita practice lagi ek.”

Lepas rasa cuak sebab main salah, kita ditenangkan dengan puji-pujian cikgu. Kemudian baru diselitkan dengan teguran. Lebih mudah diterima kan?

4. Fokus kepada perkara yang nak ditegur (jangan mengungkit)


Kalau yang sahabat kita salah tu hari ni, tak perlulah kita mengungkit kesalahan-kesalahannya yang lalu. Seperti contoh yang diberikan oleh dr. Fadzilah, kalau hari ni isteri kita buat air xsedap, kurang gula, tak perlulah tegur dengan berkata, “Sejak kita kahwin, awak tak pernah buat air sedap.” Waa…dah 30 tahun kahwin, baru hari ni cakap selama ni tak sedap. Dah berliter-liter air yang diminum, baru nak ungkit tak sedap. Kecil hati yang mendengar. Marah sekalipun, nak tegur sekali pun, tak perlulah mengungkit. Fokus kepada perkara yang hendak ditegur sahajalah. Tak perlulah masukkan perkataan seperti selama ni, sejak dan lain-lain yang boleh mengecilkan hati penerima teguran.

5. Jangan tinggikan suara, gunakan kelembutan.


Sesiapa pun, terutamanya wanita, pasti tak suka apabila ditegur dengan nada yang tinggi. Pasti akan timbul rejection dalam hati apabila ditegur dalam nada yang tinggi, kecuali bagi mereka yang benar-benar sabar. Dan jangan menjadikan diri sendiri sebagai indicator untuk orang lain terima teguran kita. Contoh macam, aku tak kesah pun kalau ditegur dengan nada tinggi. Takkan tak boleh tegur dengan nada tinggi kot? Sedangkan rambut kita pun warna lain-lain, inikan pula hati. Mungkin yang boleh terima tu hanya kita, penerimaan orang lain belum tentu sama dengan kita. Jadi, haruslah gunakan pendekatan yang terbaik dan berlemah lembut.

6. Doa supaya dia berubah

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda’ ra., bahwasannya Rasulullah SAW bersabda,

“Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata ‘aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan’” (Shahih Muslim no. 2733)

Berdoalah untuk kebaikan sahabat kita tanpa pengetahuannya. Kalau kita ikhlas untuk mendapatkan yang terbaik untuknya, pasti dikabulkan Allah SWT.

Sesungguhnya yang baik itu dari Allah SWT, dan yang buruk itu adalah dari kelemahan diri saya sendiri. Dan dalam kita berusaha menjadi penegur yang baik, kita juga haruslah berusaha untuk menjadi penerima teguran yang baik. Tak kisahlah bagaimana kita ditegur, bersangka baiklah pada yang menegur dan terimalah dengan hati yang terbuka. Bila ada yang menegur, maknanya ada ruang untuk kita perbaiki diri. Hargailah ia. Sesungguhnya peringatan ini adalah buat diri saya sendiri. Semoga dapat menjadi orang yang sabar dan tidak menjadi fitnah kepada Islam.

Kesimpulan :
Cara yang terbaik untuk menegur sahabat anda adalah dengan cara yang di ajar oleh Rasulullah S.A.W. Sekiranya kita ingin menegur sahabat yang melakukan kesalahan, tegurlah dengan berhemah dan berhikmah.Jangan Menyakiti hatinya walaupun tujuan kita baik. kerana apabila dia terluka dia akan benci atau x ingin melakukan kebaikan. ( itulah kesalahan yang selalu berlaku tanpa kita sedari). Bersemukalah dengan mereka dengan cara yang sepatutnya agar segala kekusutan dapat diselesaikan dengan bijaksana dan dapat diterima dengan sebaiknya. Mulakan teguran dengan berselawat dan tegur dengan cara yang manis dan matang tanpa perasaan yang emosional. Juga janganlah menghentam mereka apabila anda pula ditegur kerana seseorang yang suka menghentam seseorang adalah seseorang yang diulit sifat hasad dalam diri. Apapun, sekiranya dia terus menghentam anda, biarkan dia terus dengan emosinya dan ketidakmatangannya itu. Mengalah adalah jalan yang terbaik kerana ianya adalah sifat seorang pemimpin. Untuk menjadi pemimpin yang hebat dan matang sama ada sebagai ketua keluarga atau masyarakat, tidak dapat tidak kita perlu menanam sifat mengalah dalam diri terhadap perkara-perkara yang remeh sebegini.Dan jangan sesekali mengkritik seseorang dibelakang individu itu jika kita x mampu untuk menegurnya. Kerana ia tak lebih dari sebuah ngibah ( mengata orang ) ... Fikirkan dan renungkan…

Jumaat, 22 Julai 2011

all aBouT Love...

1. All I care about is being with you forever.
2. All the gold and diamond in the world are not enough to buy the love I have for you.
3. God created you for just for me.
4. I am addicted to your love.
5. I am crazy about you.
6. I cannot live without you.
7. I cannot stop thinking about you.
8. I did not mean to hurt your feelings.
9. I do not want to wake up from this wonderful dream with you.
10. I feel safe when I am with you.
11. I get lost in ecstasy when you make love to me.
12. I have finally discovered true love – you.
13. I love talking to you.
14. I love the way you make love to me.
15. I miss your hugs and kisses when we are apart.
16. I thank God for the day he brought you into my life.
17. I want to spend forever with you.
18. I will give anything to be with you.
19. I will give you my heart, my body, and my soul.
20. I will go with you to the ends of the world as long as you keep loving me.
21. I will rather be broke than trade your love for a million dollars.
22. I will travel a thousand miles to be with you.
23. I wish God had brought you to me sooner.
24. If anything happens to you, I will go crazy.
25. If I could I would make love to you a thousand times.
26. If I had to live life over again, I would live it with you.
27. If loving you is a sin, then let me be guilty.
28. If our love is blind, then I never want it to see the light of day.
29. Life without you will be like going to sleep and never having sweet dreams.
30. Loving you feels like heaven.
31. Loving you has made life even sweeter.
32. Loving you has made my life so full of joy and happiness.
33. My heart cries when we are apart.
34. You are my love, my heart, and my life.
35. No man has loved me the way you love me.
36. Nothing will ever stop me from loving you.
37. Ooh sweetie, you are so good to me.
38. Your warm hugs and your tender kisses are more precious than gold.
39. Talking to you is like sipping the most delicious wine – I want it to last forever.
40. The times we spend together are like precious gems that money cannot buy.
41. Time stops when you hold me in your arms.
42. When I am with you, my troubles seem to melt away.
43. When I look at you I see a man that I find irresistible.
44. Words are not enough to express how much I love you.
45. You are my prince.
46. You are my soul mate.
47. You are the most important person in my life.
48. You are the music that makes my heart sing.
49. You are the only man I ever want in my life.
50. You are the other half that makes me feel whole.
51. You are the perfect man for me.
52. You are the sweetest man I know.
53. You bring nothing but love, peace, joy, and happiness to my soul.
54. You bring so much joy and happiness to my life.
55. You love me gently.
56. You make me feel like a woman.
57. You make me feel so good I want to kiss you from your head to your toe.
58. You make me want you more each day.
59. You treat me like a princess and I love you with all my heart.
60. Your are the kindest man I know.
61. Your caring words touch the deepest part of me.
62. Your hugs and kisses melt my heart like chocolate ice cream on a warm summer day.
63. Your kisses are like warm chocolate on a cold winter night.
64. Your kisses are so good I feel tingles all over.
65. Your love is like a solid rock that will never break.
66. Your love is so good I can’t get away even if I wanted to.
67. Your love warms my heart like the glow of a candle light in a midsummer night’s dream.
68. Your loving whispers in a moon-lit night are like soothing wine, they put me in the mood.
69. Your smile is so comforting it makes my tears go away.
70. Your gentle touch sends chills up and down my spine.

Selasa, 19 Julai 2011

RENUNGAN 1

TUHAN TIDAK ADIL..!!
            Dikisahkan pada satu ketika dahulu terdapat seorang petani yang hidupnya sangat miskin.. hidupnya hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Mempunyai seorang isteri dan 5 orang anak, masing-masing masih kecil belaka.
            Kerjanya hanya menanam buah tembikai sahaja. Dengan keluasan tanah yang hanya sekangkang kera itulah dia bercucuk tanam dan menyara keluarganya. Pendapatannya tidak menentu. Jika musim hujan, buah tembikainya banyak yang rosak akibat akarnya buruk. Jika musim panas pula, banyak buahnya yang kekeringan.. ini membuatkan petani tersebut sering kecewa dengan hidupnya.
            TUHAN TIDAK ADIL!!! TUHAN BERLAKU ZALIM PADA AKU.!! Itulah kata-kata yang sering terpacul semasa dia mengerjakan kebunnya. Hatinya mengeluh dan mulutnya bersungut. Dia kecewa dengan Tuhan yang dirasakan tidak berlaku adil pada dirinya. Tanah demi tanah dicangkulnya..
Aku bekerja sejak aku muda, sehingga aku mempunyai keluarga dan anak, tetapi kenapa Tuhan tidak menjadikan aku kaya? Kenapa? Aku bekerja sejak pagi hingga ke petang, tapi aku sentiasa tidak cukup makan.. kenapa?..Dia terus merungut dan mencaci Tuhan..





TUHAN TIDAK ADIIIIIILLLLL..!!!!

Hari demi hari, pokok tembikai yang ditanamnya itu semakin membesar. Semakin membesar, namun semakin membesar jugalah kebencian petani tersebut kepada Tuhan.. dia tetap mengatakan bahawa Tuhan itu tidak adil.
‘Tengok..! pokok tembikai yang aku tanam ni kecil sahaja pokoknya, bahkan menjalar di atas tanah, tapi buahnya cukup besar. Lebih besar dari pokoknya..’.  Hatinya bertambah merungut melihatkan keadaan tersebut..
Lalu dia menuding jari pada sepohon pokok kayu, yang dinamakan pokok Cenerai oleh masyarakat sekitar, sambil berkata :
 ‘Pokok yang sebegini besar dan meninggi langit yang Tuhan ciptakan, tapi buahnya hanya kecil-kecil belaka, hanya sebesar perdu jari kelengking aku saja??’
Hatinya membara panas. Lalu bertempik “Tuhan tidak adiiiiiiiill’.
           
Hari kian beranjak ke tengahari.. bahang mentari semakin menggigit kulit gersang si petani.. Lalu si petani merehatkan diri sambil membasahkan tekak dengan air yang di bawanya. Angin dingin yang bertiup ditengah kebun itu membuai lena si petani yang mulutnya masih lagi mencaci tuhan..
           

Si petani lena di dalam kecewa.. tiba-tiba..
PAAAPPP… Sebutir buah Cenerai gugur dan betul-betul jatuh di atas batang hidung si petani tersebut. Si petani terkejut dari lenanya, dan mengambil buah Cenerai tersebut.. sedetik dia merenung buah Cenerai itu, air matanya mengalir bercucuran.. sambil menangis, dia berkata..
‘Alangkah baiknya Allah tidak menciptakan engkau sebesar tembikai..’



*Sesungguhnya Allah itu Maha Adil.. Allah itu tidak sekali-kali menzalimi hamba-Nya *